Zalety regularnego biegania – najlepszy trening dla ciała i umysłu!

Bieganie to samo zdrowie – z takim lub podobnym stwierdzeniem spotkali się już chyba wszyscy czytelnicy popularnych czasopism czy użytkownicy Internetu. Jeśli jednak zależy nam na osiągnięciu poprawy zdrowia w określonej sferze, powinniśmy zapoznać się szczegółowo z oddziaływaniem tego sportu na nasze ciało. W czym dokładnie pomagają biegi?

Problemy z sercem? Nigdy Cię nie dogonią!

Nie wszystkie osoby, które pragną zająć się amatorskim trenowaniem biegania, zdają sobie sprawę z procesów, jakie zachodzą w ciele podczas uprawiania tego sportu. Wystarczy jednak spojrzenie na pulsometr, aplikację treningową czy jeden ze smartwatchy do biegania, by przekonać się, jak zmienia się praca naszego serca w trakcie biegu i po nim.

Trenując bieganie, pracujemy nie tylko nad wyćwiczeniem mięśni szkieletowych, widocznych gołym okiem. Treningowi poddajemy także jeden z najważniejszych mięśni w ciele – nasze serce, co przyczynia się do zmniejszenia ryzyka chorób serca i układu krążenia. Choroby te niestety stanowią obecnie jedną z wiodących przyczyn zgonów na świecie – spróbujmy więc przed nimi uciec!

Euforia biegacza – endogenna terapia zaburzeń nastroju

Ten niezwykły stan psychofizyczny dla ogromnej rzeszy biegaczy stanowi ich główną motywację do kontynuacji treningów. Po dłuższej chwili biegu poziom kortyzolu w naszych organizmach znacznie spada, co przyczynia się do zmniejszenia odczuwania stresu oraz lepszego działania układu odpornościowego.

By sprawdzić, kiedy dokładnie nastąpi ten moment, przydatne okażą się smartwatche do biegania lub opaski typu smartband, na których sprawdzimy długość i intensywność biegu. W ten sposób w niedługim czasie przekonamy się, że w wyniku regularnego treningu stres ulatnia się z naszego ciała dużo szybciej, niż na początku. Jego miejsce zajmuje za to potężny wyrzut endorfin, przynoszący nam cudowny stan słynnej „euforii biegacza”.

Jeśli nie bieganie, to co?

Ze względu na powszechność materiałów promujących zdrowotne zalety biegania, z których wymienione powyżej stanowią zaledwie ułamek, wzrastająca liczba osób pragnie spróbować swoich sił w tym sporcie. Niestety, czasami okazuje się, że ze względów zdrowotnych nie będzie to dla nas najlepszy pomysł. Czy powinniśmy wtedy odłożyć do szafy odzież sportową czy smartwatche do biegania, i pogodzić się z nieuniknioną utratą zdrowia w przyszłości?

W żadnym razie! Nie każdy sport przeznaczony jest dla wszystkich, ale w większości przypadków uda się znaleźć coś, co z powodzeniem go zastąpi. Aktywności takie, jak slow jogging, nordic walking, delikatny bieg na bieżni czy dynamiczne spacery pod górę niosą ze sobą wiele korzyści utożsamianych na ogół z bieganiem. Konsultacja z kompetentnym lekarzem powinna pozwolić na dobranie sportu, który pomoże naszemu ciału, równocześnie nie szkodząc.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *